arendenmirandainarcticnorway.reismee.nl

Senja

Gisteravond waren we benieuwd of het noorderlicht zich liet zien. Het was helder maar de Kp (activiteit) was maar 2 op een schaal van 0-9. Maar in dit gedeelte van de wereld kun je de aurora al zien met deze lage waardes, in Nederland moet de Kp minimaal 8 zijn. Wij dus iedere keer door de ramen turen of er iets te zien was maar er gebeurde weinig. Totdat ik eens door het slaapkamerraam aan de zijkant van het huis keek en twee lichte strepen waarnam. Het zou toch niet dacht ik en riep Arend erbij. Nee joh, dat is niets zei hij. Maar ik was ervan overtuigd dat het de aurora was en vroeg hem om het te fotograferen want dan wisten we het zeker. En jawel hoor, het resultaat was twee groene banen. Vanaf toen werd het alsmaar mooier en ging het licht ook "dansen". Arend was in z'n nopjes want dit stond al een poosje op zijn bucketlist om te fotograferen.

Vanmorgen zijn we al vroeg weer richting Tungeneset gereden, dit keer voor de zonsopkomst. Je hebt vanuit deze plek een prachtig uitzicht op de Devil's Teeth mountains. Het was niet zo kleurrijk als gisteren tijdens de zonsondergang maar de overkant van het fjord was dit keer mooier belicht. Na een heerlijk ontbijt hebben we een rondje Senja gedaan, wat een schitterend eiland. Het is het op een na grootste eiland van Noorwegen, en wordt ook wel Klein Noorwegen genoemd, omdat het een afspiegeling zou zijn van het hele land. Senja kent relatief weinig buitenlandse bezoekers omdat het in de meeste reisgidsen niet wordt beschreven. Het was dus een heerlijke, rustige dag met veel "alleen op de wereld" momenten en de nodige foto-stops. En als laatste stop nog een keer de Devil's Teeth bij zonsondergang.

Vanavond hebben we opnieuw een kans om het noorderlicht te zien onder dezelfde omstandigheden maar dit keer rijden we de bewoonde wereld uit waar minder omgevingslicht is.

Ber&Hannie

Lieverds geniet er van xx

Fred van Putten

Ben stinkend jaloers op jullie
Veel mooie foto's gewenst
Groet Fred

Carla Veeken

WoW wat gaaf zeg! Jaloers hier! Geniet ervan! Groetjes Carla

Jolly

Wat een schitterende foto's !
Genieten daar.
Lieve groetjes x

Miranda van den Heuvel

Dank jullie wel, we zijn zeker volop aan het genieten van de schitterende natuur hier.

Peter en Ria Roels

We worden helemaal jaloers bij het zien van de foto's en krijgen gelijk heimwee.

Miranda van den Heuvel

Dat snappen we wel.