arendenmirandainarcticnorway.reismee.nl

Van Andoya naar de Lofoten

Gisteravond zijn we nog naar het puntje van het eiland Andoya gereden om avondfoto's van de vuurtoren te maken. Het was mooi helder en er waren genoeg sterren te zien. Jammer dat het noorderlicht niet actief was, we hebben het dus ook niet gezien.
Na een heerlijk ontbijt in het hotel zijn we vanmorgen nog even richting de vuurtoren gereden om hem bij daglicht te fotograferen. Nu konden we goed zien hoe prachtig de omgeving ook hier weer is. Daarna zijn we op pad gegaan richting de Lofoten, een eilandengroep voor de kust van Noorwegen. Maar eerst het eiland Andoya maar eens afrijden. Er zijn twee kustroutes, gisteren zijn we via de toeristische route aan de westkust gekomen dus nu verlaten we Andoya via de oostkust.
Al enige tijd volgen wij de fotografe Britt Marie Bye op internet. Zij fotografeerd verlaten huizen in Noord Noorwegen. Dit doet ze prachtig en wij dachten laten we ook eens gaan proberen om verlaten huizen te spotten. We waren nog maar net onderweg toen ik riep: "Hé, dat huis komt me bekend voor". Dus Arend gelijk op de rem en de auto aan de kant van de weg gezet en helemaal excited er op af, met camera. Na het kijken op de site van Britt snapte ik waarom het me bekend voor kwam. Dit huis heeft zij ook gefotografeerd maar dan in een ander jaargetijde. We hadden de smaak te pakken en al snel volgden er meerdere huizen. Ondertussen hebben we ook nog de Dverberg Kirke bezocht en nog meer mooie foto-stops gemaakt. In no time zaten we op de Lofoten, wat gaat de tijd toch snel als er zoveel moois te zien is. Oorspronkelijk hadden we een Rorbu (authentiek rood vissershuisje) geboekt in Kabelvag maar we zijn overgeboekt naar een Rorbu in Svolvaer. Dit is een wat grotere plaats 10 km van Kabelvag. Het huisje wat we nu hebben is wat groter dan we geboekt hadden en we krijgen het ontbijt gratis vanwege de overlast. Prima geregeld vinden we en terwijl ik dit verhaaltje schrijf is Arend naar buiten gesneld want er is weer wat aurora activiteit. Morgen het resultaat.........

Peter en Ria Roels

'Verlaten huizen in Noord Noorwegen', zo'n zin doet mijn hart sneller kloppen.

Miranda van den Heuvel

Ja geweldig Peter en Ria, Google maar eens op Britt Marie Bye. Zij maakt prachtige foto's van verlaten huizen in deze omgeving.