arendenmirandainarcticnorway.reismee.nl

Lofoten - Gimsoya

Toch weer noorderlicht gisteravond, vanuit het slaapkamerraam zag Arend een duidelijke groene baan dus hup naar buiten en fotograferen. Het duurde helaas niet lang want na een half uur was hij weer verdwenen en liet zich niet meer zien. Maar er zijn toch weer wat mooie foto's gemaakt. Na een heerlijke nachtrust en goed ontbijt zijn we op pad gegaan om een stukje van de Lofoten te ontdekken. Het eiland Gimsoya stond op het programma, dit ligt ten noord-westen van Svolvaer. We hebben het op ons gemak rondgereden en weer genoten van het prachtige winterlandschap en ook weer de nodige verlaten huizen gezien. Ook hebben we de stokvis (gedroogde kabeljauw) zien hangen om te drogen. Ze hangen ongeveer drie maanden aan stokken om te drogen, vandaar de naam. Daarna wordt de vis nagedroogd en blijft er nog maar 20% van het originele gewicht over. Het drogen van stokvis gebeurt vooral langs de kustlijn van het noorden van Noorwegen omdat hier tijdens de winter een frisse en schone wind waait.
Na het rondje Gimsoya zijn we teruggereden naar onze Rorbu om wat te relaxen.
Vanavond zijn de aurora voorspellingen gunstig, we hebben overdag al wat voorwerk gedaan en een mooie plek gevonden waar we hem wellicht goed kunnen zien. Maar nu eerst naar de Ice Bar hier in Svolvaer voor een ijskoud drankje.