arendenmirandainarcticnorway.reismee.nl

Omgeving Ballstad

Vandaag een heerlijk rustig dagje gehad in de omgeving van Ballstad. Vanmorgen vroeg hebben we eerst een wandeling gemaakt over de pier achter het hotel. Tijdens het opkomen van de zon zagen we vele vissersbootjes vanuit het haventje vertrekken richting zee. Vannacht had het wat gesneeuwd dus de wereld hier was weer wat witter. En gelukkig, volgens Arend, waren er nu ook wolken aan de lucht. Na een week strakblauwe hemel is dit een welkome verandering voor een fotograaf.
Vlak voor ons appartement ligt een Vikingsboot in het haventje. Tijdens het ontbijt zagen we een cameraploeg en een boel mannen verkleed als Viking aan boord gaan. Het bleken opnames voor een bekende tv serie hier in Noorwegen.
Het was in tussentijd gaan sneeuwen dus we hebben gewacht tot het droog was en zijn toen weer op pad gegaan. De zon was weer gaan schijnen en de wolken waren er ook nog dus prachtige foto omstandigheden. We zijn richting de noordkust gereden om daar de stranden van Eggum, Myrland en Haukland te bezoeken en hadden het plan om met zonsondergang te eindigen in Utakleiv Beach. Gisteren dachten we op Haukland Beach te zijn maar dit bleek het naastgelegen strand Vik te zijn. Nadat we Eggum hadden bezocht zagen we een verschrikkelijk donkere lucht aankomen, dit kon niet anders dan sneeuw betekenen en ja hoor van stralende zon ineens in een sneeuwbui. Zo snel kan het weer hier dus veranderen. Onderweg naar Unstad zagen we ineens een autorace over een bevroren meer, maar de auto's waren nauwelijks zichtbaar door de hevige sneeuwval. Dan maar even een koffiepauze inlassen en wachten tot de zon zich weer liet zien. Na tien minuten was het al zover en konden we van dit bijzondere spektakel genieten.
De stranden die we daarna bezocht hebben waren stuk voor stuk weer plaatjes en de zonsondergang bij Utakleiv was prachtig.
De voorspellingen voor de Aurora zien er voor vanavond niet best uit en dat is misschien maar goed ook want voor we het weten staan we weer tot middernacht naar de hemel te staren. Morgen hebben we een lange reisdag voor de boeg naar Narvik.