arendenmirandainarcticnorway.reismee.nl

Van Zweden terug naar Noorwegen

We hebben vanmorgen een sledetocht gemaakt met Alaskan Husky's. Om 09:00 werden we opgehaald bij het hotel en nadat we de Amerikaanse Susan bij een ander hotel hadden opgehaald reden we naar de kennel buiten Kiruna. Onderweg vertelde de Duitse chauffeur Sami al honderduit over de Husky's. Na een kwartier kwamen we aan bij de kennel en zagen we twee ingespannen sledes staan. Voor we vertrokken moesten we eerst warmere kleding aan wat we te leen kregen. Over onze kleding ging een dik overal en we kregen ook warme boots, handschoenen en een muts. Het was tenslotte -17 graden. Daarna wat instructies en dan eindelijk op de slee. Wij samen met Susan en een koppel uit Israël op de andere. De honden stonden al te popelen om te vertrekken. Onze bestuurster was de Franse Hannah, een leuke, vrolijke meid die ons onderweg van alles over de honden, de tocht en de omgeving vertelde. Wat een leuke ervaring was dit door elf honden door een prachtig landschap getrokken te worden. Na een half uur kwamen we aan bij een cabin waar we een "fika" gingen houden. Dit is in Zweden een koffiepauze met koekjes om wat te rusten en bij te praten. En in ons geval ook even opwarmen bij een heerlijke houtkachel. We mochten ook even knuffelen met de honden en natuurlijk met ze op de foto.
Na deze leuke onderbreking zijn we weer terug naar de kennel gereden en was deze prachtige tocht al weer voorbij.
We werden weer bij ons hotel afgezet waar we gelijk in de auto zijn gestapt want we moesten nog een eindje rijden. Van Kiruna in Zweden zijn we naar Sorreisa in Noorwegen gereden. Dit is een klein plaatsje vlakbij het Eiland Senja waar onze reis begon. We verblijven de laatste twee nachten in een appartement van Furoy Fishingcamp.
Vandaag hebben we alleen als passagier op de slee gezeten maar morgen gaan we op Senja als bestuurders (Musher) aan de slag.

Jacqueline

Dat zal een hele belevenis geweest zijn met de honden, heel speciaal lijkt me. Nog lekker verder genieten..