arendenmirandainarcticnorway.reismee.nl

Senja - Sorreisa

Wat een geweldige afsluiting van deze mooie vakantie hebben we vandaag gehad.
Om 09:00 werden we verwacht bij Senja Husky Adventure in Vangsvik. Daar aangekomen werden we vriendelijk ontvangen door eigenaar Jonny Mikalsen en voorgesteld aan de andere vier deelnemers uit Zuid-Afrika. Het was minder koud dan gisteren (-11), maar toch hebben we de weinig charmante overals maar weer aangetrokken. Er stonden vier sleden klaar met prachtige honden. Omdat we deze trip zelf de slede gingen besturen kregen we uitgebreide instructies. Het belangrijkste was de rem die we vooral moesten gebruiken als we bergaf gingen en natuurlijk om te stoppen. Ook belangrijk was het anker dat je in de sneeuw moet trappen als je stil staat. De honden horen aan het geluid van het anker in de sneeuw of ze moeten blijven staan of dat ze weer verder mogen. Als je bergop gaat moet je de honden helpen door mee te steppen of zelfs mee te rennen en duwen. Na al deze informatie tot ons te hebben genomen besloten we dat ik (Miranda) als eerste zou gaan besturen. We kregen van Jonny de slee toegewezen vlak achter hem en de Zuid-Afrikanen achter ons. Twee van hun hadden dit al eens gedaan dus vandaar. Niet alle honden waren op dat moment al ingespannen dus dat moest eerst gebeuren. Het was leuk om te zien hoe Jonny met zijn honden omgaat en kritisch kijkt waar welke hond ingezet wordt. Zo had hij bij onze slee een loops teefje ingespannen naast een reu. Maar dit bleek niet te werken want die twee waren ineens met hele andere dingen bezig. Dus het teefje werd gewisseld met een reu in het midden. Voorop lopen altijd twee snelle honden en achterop de twee sterkste honden, in totaal nu dus vijf honden per slee. Jonny heeft vooral Siberisch Husky's. Zenuwachtig voor wat komen ging begonnen we aan onze tocht, maar eenmaal onderweg krijg je de routine al snel te pakken. Wat was dat gaaf om de slee te besturen door het prachtige Senja. Het is hier veel bergachtiger dan in Zweden dus al gauw gingen we bergopwaarts en moest ik flink meehelpen met de honden. Dit vergt de nodige energie en dat had ik niet verwacht maar met wat hulp zijn we boven gekomen. Daarna ging het als vanzelf en wordt je bijna één met de slee en de honden. Op de helft heeft Arend de besturing overgenomen en ook hij vond het geweldig. Wat een ervaring rijker zijn we weer. Na een tocht van 22 km waren we weer bij Jonny thuis. We hebben gezamenlijk de tuigjes afgedaan bij de honden en ze weer naar hun hokjes gebracht. Na al deze inspanning hebben we gezellig koffie gedronken in een verwarmde tipi tent en gezellig gekletst met onze mede tourgenoten en Jonny. Senja Husky Adventure is een prachtig bedrijf met een persoonlijke aanpak.
Dit was een dag om nooit te vergeten.

Ome Jan

Weer prachtige foto's en verhaal, hebben weer gesmuld van alles . Goede reis terug en groetjes van ons.

Peter en Ria Roels

Wij hebben genoten van jullie verslagen en foto's! Veel was voor ons heel herkenbaar, omdat wij jaren geleden een dergelijke reis met excursies hebben gemaakt in Fins Lapland, met temperaturen tot -40C. Maar wat hebben jullie het getroffen met het weer! Schitterende foto's zijn het resultaat. Goede reis terug!

Jolly

Jullie hebben een fantastische vakantie gehad!
Goede reis terug en tot morgen xxx

Miranda van den Heuvel

Fijn dat jullie zo mee genoten hebben van deze fantastische reis. Over een uur vliegen we terug naar Nederland met een hoofd vol mooie herrineringen.