arendenmirandainarcticnorway.reismee.nl

Lofoten - Gimsoya

Toch weer noorderlicht gisteravond, vanuit het slaapkamerraam zag Arend een duidelijke groene baan dus hup naar buiten en fotograferen. Het duurde helaas niet lang want na een half uur was hij weer verdwenen en liet zich niet meer zien. Maar er zijn toch weer wat mooie foto's gemaakt. Na een heerlijke nachtrust en goed ontbijt zijn we op pad gegaan om een stukje van de Lofoten te ontdekken. Het eiland Gimsoya stond op het programma, dit ligt ten noord-westen van Svolvaer. We hebben het op ons gemak rondgereden en weer genoten van het prachtige winterlandschap en ook weer de nodige verlaten huizen gezien. Ook hebben we de stokvis (gedroogde kabeljauw) zien hangen om te drogen. Ze hangen ongeveer drie maanden aan stokken om te drogen, vandaar de naam. Daarna wordt de vis nagedroogd en blijft er nog maar 20% van het originele gewicht over. Het drogen van stokvis gebeurt vooral langs de kustlijn van het noorden van Noorwegen omdat hier tijdens de winter een frisse en schone wind waait.
Na het rondje Gimsoya zijn we teruggereden naar onze Rorbu om wat te relaxen.
Vanavond zijn de aurora voorspellingen gunstig, we hebben overdag al wat voorwerk gedaan en een mooie plek gevonden waar we hem wellicht goed kunnen zien. Maar nu eerst naar de Ice Bar hier in Svolvaer voor een ijskoud drankje.

Van Andoya naar de Lofoten

Gisteravond zijn we nog naar het puntje van het eiland Andoya gereden om avondfoto's van de vuurtoren te maken. Het was mooi helder en er waren genoeg sterren te zien. Jammer dat het noorderlicht niet actief was, we hebben het dus ook niet gezien.
Na een heerlijk ontbijt in het hotel zijn we vanmorgen nog even richting de vuurtoren gereden om hem bij daglicht te fotograferen. Nu konden we goed zien hoe prachtig de omgeving ook hier weer is. Daarna zijn we op pad gegaan richting de Lofoten, een eilandengroep voor de kust van Noorwegen. Maar eerst het eiland Andoya maar eens afrijden. Er zijn twee kustroutes, gisteren zijn we via de toeristische route aan de westkust gekomen dus nu verlaten we Andoya via de oostkust.
Al enige tijd volgen wij de fotografe Britt Marie Bye op internet. Zij fotografeerd verlaten huizen in Noord Noorwegen. Dit doet ze prachtig en wij dachten laten we ook eens gaan proberen om verlaten huizen te spotten. We waren nog maar net onderweg toen ik riep: "Hé, dat huis komt me bekend voor". Dus Arend gelijk op de rem en de auto aan de kant van de weg gezet en helemaal excited er op af, met camera. Na het kijken op de site van Britt snapte ik waarom het me bekend voor kwam. Dit huis heeft zij ook gefotografeerd maar dan in een ander jaargetijde. We hadden de smaak te pakken en al snel volgden er meerdere huizen. Ondertussen hebben we ook nog de Dverberg Kirke bezocht en nog meer mooie foto-stops gemaakt. In no time zaten we op de Lofoten, wat gaat de tijd toch snel als er zoveel moois te zien is. Oorspronkelijk hadden we een Rorbu (authentiek rood vissershuisje) geboekt in Kabelvag maar we zijn overgeboekt naar een Rorbu in Svolvaer. Dit is een wat grotere plaats 10 km van Kabelvag. Het huisje wat we nu hebben is wat groter dan we geboekt hadden en we krijgen het ontbijt gratis vanwege de overlast. Prima geregeld vinden we en terwijl ik dit verhaaltje schrijf is Arend naar buiten gesneld want er is weer wat aurora activiteit. Morgen het resultaat.........

Naar Andoya

Vandaag hadden we weer een rit van 200 km voor de boeg. Na een heerlijk uitgebreid ontbijt in het hotel gingen we op pad richting het eiland Andoya. Dit eiland maakt ook deel uit van de Vesteralen. Eerst een stukje met de veerboot en daarna langs de prachtige westkust van Andoya naar het puntje van dit eiland gereden, het plaatsje Andenes waar we een nacht zullen verblijven. Onderweg zijn weer de nodige foto-stops gemaakt want het is wederom een schitterend eiland dat ons een beetje aan Ijsland doet denken. Toeristen komen we trouwens niet tegen dus we hebben het rijk alleen hier. Vanmiddag ging mijn telefoon, het was een Noorse dame van de accomedatie die we voor morgen geboekt hebben. Er zijn wat problemen met de huisjes dus ze heeft ons overgeboekt naar een andere accommodatie met een upgrade. Of dit een probleem was? Natuurlijk niet, een upgrade is altijd goed toch? We gaan het morgen zien. Voor nu zitten we prima in het Thon Hotel Andrikken in een mooie suite.

Van Senja naar de Vesteralen

Yessss, het noorderlicht liet zich weer zien gisteravond. Dus hup de auto in en naar Tungeneset gereden om te kijken of we het daar nog beter konden zien dan de avond ervoor. Met een handjevol andere fotografen hebben we daar inderdaad kunnen genieten van een schitterend schouwspel. Het was wel uitkijken want er zaten verraderlijk gladde stukken bij en dat in het pikkedonker, maar gelukkig waren er geen glijpartijen. Er waren ook Nederlandse fotografen die hier al verscheidene keren geweest waren omdat het zo'n bijzonder mooie plek is en nog redelijk onbekend bij de grote massa. Het licht bleef maar dansen, zo prachtig, maar om 23:00 waren we toch wel verkleumd en zijn we weer naar ons huis gereden om tevreden ons warme bedje in te duiken.

Vanuit Mefjordvaer zijn we vanmorgen richting de eilandengroep Vesteralen gereden. Via twee kleine eilandjes en een overtocht met de ferry waren we om 16:30 in het Thon hotel in Harstad. Je mag hier nergens harder dan 80 km per uur en dat is maar goed ook want de wegen lijken soms op ijsbanen. Die 80 halen we dan meestal bij lange na ook niet en dan duurt een rit van 200 km best lang. We hebben hier een kamer voor een nacht met schitterend uitzicht. De lucht begon rond deze tijd al weer paars te kleuren dus na te zijn ingecheckt zijn we gelijk weer op pad gegaan. Net buiten Harstad ligt de middeleeuwse Trondenes Kirke. Het is niet zo zeer een mooie kerk maar de ligging is prachtig en er heerst een serene sfeer. We waren nog net op tijd om het blauwe uurtje mee te pikken. Vanavond waarschijnlijk geen noorderlicht want de Kp is maar 1 helaas.

Senja

Gisteravond waren we benieuwd of het noorderlicht zich liet zien. Het was helder maar de Kp (activiteit) was maar 2 op een schaal van 0-9. Maar in dit gedeelte van de wereld kun je de aurora al zien met deze lage waardes, in Nederland moet de Kp minimaal 8 zijn. Wij dus iedere keer door de ramen turen of er iets te zien was maar er gebeurde weinig. Totdat ik eens door het slaapkamerraam aan de zijkant van het huis keek en twee lichte strepen waarnam. Het zou toch niet dacht ik en riep Arend erbij. Nee joh, dat is niets zei hij. Maar ik was ervan overtuigd dat het de aurora was en vroeg hem om het te fotograferen want dan wisten we het zeker. En jawel hoor, het resultaat was twee groene banen. Vanaf toen werd het alsmaar mooier en ging het licht ook "dansen". Arend was in z'n nopjes want dit stond al een poosje op zijn bucketlist om te fotograferen.

Vanmorgen zijn we al vroeg weer richting Tungeneset gereden, dit keer voor de zonsopkomst. Je hebt vanuit deze plek een prachtig uitzicht op de Devil's Teeth mountains. Het was niet zo kleurrijk als gisteren tijdens de zonsondergang maar de overkant van het fjord was dit keer mooier belicht. Na een heerlijk ontbijt hebben we een rondje Senja gedaan, wat een schitterend eiland. Het is het op een na grootste eiland van Noorwegen, en wordt ook wel Klein Noorwegen genoemd, omdat het een afspiegeling zou zijn van het hele land. Senja kent relatief weinig buitenlandse bezoekers omdat het in de meeste reisgidsen niet wordt beschreven. Het was dus een heerlijke, rustige dag met veel "alleen op de wereld" momenten en de nodige foto-stops. En als laatste stop nog een keer de Devil's Teeth bij zonsondergang.

Vanavond hebben we opnieuw een kans om het noorderlicht te zien onder dezelfde omstandigheden maar dit keer rijden we de bewoonde wereld uit waar minder omgevingslicht is.

Senja - Mefjordvaer

Vanmorgen zijn we al vroeg naar Ersfjordbotn gereden hopend op een mooie zonsopkomst. De rit er naar toe, bij volle maan, was al super. Het was prachtig om te zien hoe de besneeuwde bergtoppen verlicht werden toen de zon opkwam. Daarna terug naar het huisje om te ontbijten. We hebben de IJszeekathedraal nog even bewonderd bij daglicht en zijn daarna op pad gegaan richting onze volgende accommodatie. De komende twee nachten slapen we in Mefjordvaer, een klein dorpje op het eiland Senja. Onderweg zijn weer de nodige foto-stops gemaakt want het is hier prachtig. De zon liet ons onderweg even in de steek maar toen we de brug naar Senja opreden kwam hij weer tevoorschijn. Dus konden we nog genieten van een prachtige zonsondergang voordat we op plaats van bestemming waren. We hebben een huis gehuurd voor twee nachten dus morgen kunnen we Senja op ons gemak verkennen.

Tromso

Wat een reis hebben we achter de rug! Vanuit Schiphol zijn we gisteren om 12:00 naar Bergen gevlogen waar we vervolgens na een tussenstop van 30 minuten het volgende vliegtuig naar Tromso moesten pakken om daar om 16:30 te landen. We hadden hier al een hard hoofd in maar ja KLM biedt het zo aan dus zal het wel te doen zijn. Niet dus! We werden overgeboekt op een andere vlucht. Uiteindelijk zijn we om 19:15 na vier vluchten van 45 minuten via Bergen,Trondheim en Bodo in Tromso aangekomen. Vervolgens ging alles gelukkig vlot en om 20:45 kwamen we aan bij onze eerste accommodatie, Tromso Camping.
Na een hapje gegeten te hebben zijn we naar de IJszeekathedraal gereden. Van hier uit hadden we ook een prachtig zicht over Tromso. De kerk is opgebouwd uit beton, dat aan de buitenzijde met aluminium bekleed is en heeft zowel aan de voor- als achterkant een glazen gevel. Deze is aan de voorkant 35 meter hoog. Het ontwerp symboliseert de ijsbergen, het poollicht en de poolnachten. Hierna snel ons bed in gedoken want vanmorgen ging de wekker al vroeg voordat het zonnetje op kwam.

Welkom op onze Reislog!

Hallo en welkom op onzereislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien je graag terug op onzereislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met onsmeereist!