arendenmirandainarcticnorway.reismee.nl

Van Senja naar de Vesteralen

Yessss, het noorderlicht liet zich weer zien gisteravond. Dus hup de auto in en naar Tungeneset gereden om te kijken of we het daar nog beter konden zien dan de avond ervoor. Met een handjevol andere fotografen hebben we daar inderdaad kunnen genieten van een schitterend schouwspel. Het was wel uitkijken want er zaten verraderlijk gladde stukken bij en dat in het pikkedonker, maar gelukkig waren er geen glijpartijen. Er waren ook Nederlandse fotografen die hier al verscheidene keren geweest waren omdat het zo'n bijzonder mooie plek is en nog redelijk onbekend bij de grote massa. Het licht bleef maar dansen, zo prachtig, maar om 23:00 waren we toch wel verkleumd en zijn we weer naar ons huis gereden om tevreden ons warme bedje in te duiken.

Vanuit Mefjordvaer zijn we vanmorgen richting de eilandengroep Vesteralen gereden. Via twee kleine eilandjes en een overtocht met de ferry waren we om 16:30 in het Thon hotel in Harstad. Je mag hier nergens harder dan 80 km per uur en dat is maar goed ook want de wegen lijken soms op ijsbanen. Die 80 halen we dan meestal bij lange na ook niet en dan duurt een rit van 200 km best lang. We hebben hier een kamer voor een nacht met schitterend uitzicht. De lucht begon rond deze tijd al weer paars te kleuren dus na te zijn ingecheckt zijn we gelijk weer op pad gegaan. Net buiten Harstad ligt de middeleeuwse Trondenes Kirke. Het is niet zo zeer een mooie kerk maar de ligging is prachtig en er heerst een serene sfeer. We waren nog net op tijd om het blauwe uurtje mee te pikken. Vanavond waarschijnlijk geen noorderlicht want de Kp is maar 1 helaas.

Peter en Ria

We kunnen ons de spanning en vreugde over het Noorderlicht nog goed herinneren en ook het prachtige licht als de zon dan weer opkomt.