arendenmirandainarcticnorway.reismee.nl

Kiruna

Vandaag hadden we een stralende dag en zijn we 's morgens op pad gegaan richting Nikkaluokta. Dit is een Samidorp. Het Sami volk is ook wel bekend onder de naam Lappen. Het ligt erg afgelegen, 66km van Kiruna en de enige weg ernaartoe is redelijk begaanbaar maar heeft zwaar te lijden onder de zware weersomstandigheden. Er kan namelijk 80 graden verschil zitten tussen zomer- en wintertemperatuur. Omdat langs deze weg veel rendieren en elanden gespot worden wilden wij hem afrijden. Al snel konden we op de rem voor een eland. Dit vrouwtje lag heerlijk in het zonnetje redelijk dicht langs de weg. Wij dachten die zal wel gelijk opstaan en het bos in rennen maar ze trok zich niets van ons aan en bleef gewoon rustig liggen. We konden haar dus rustig fotograferen en filmen. Wat kilometers verderop zagen we twee rendieren maar toen we uitstapten draaiden ze gelijk de kont naar ons toe. In Nikkaluokta aangekomen hebben we even koffie gedronken en zijn toen de weg weer terug gaan rijden in de hoop nog wat meer tegen te komen. Nou dat is gelukt hoor. Eerst twee rendieren die, toen we naast de auto stonden, vlak voor onze neus de weg overstaken. En even verderop verschenen ineens drie rendieren en een eland uit het bos. We moesten flink op de rem, de rendieren durfden het aan om over te steken maar de eland niet en draaide terug het bos in. Maar de rendieren bleven maar wachten en kijken en plots zagen we de eland een stukje verderop toch de weg oversteken om zich bij z'n vriendjes te voegen. Dit mooie schouwspel hebben we rustig kunnen fotograferen en filmen. Onze dag was al geslaagd.

Na de lunch zijn we naar Nutti Sami Siidi gereden. Dit is een openlucht museum van een Sami familie. We hebben er een rondleiding gekregen met veel informatie over het Sami volk en de rendieren om daarna aanwezig te mogen zijn bij het voeren van de rendieren. Dit was een erg leuke ervaring en we konden de rendieren zelfs aaien.

De aurora verwachting voor vanavond was weer goed. Rond 20:00 zou de Kp 5 zijn dus zijn we na het diner Kiruna uitgereden.
Zo'n 10 km bij de verlichte stad vandaan zijn we in een parkeerhaven gaan staan om de lucht te checken. Ja hoor, daar was het weer. We zijn even verderop een klein landweggetje ingelopen en kregen een prachtige show van een kleine 40 minuten, daarna zakte de Kp langzaam naar 3. Dit was ook lang genoeg want toen we terug in de auto zaten gaf de thermometer -24 graden aan.
Terwijl ik dit verhaal afsluit zien we het licht al weer boven ons huisje dansen. Het blijft bijzonder maar we sluiten nu echt de gordijnen want voor morgenvroeg staat er een Husky sledetocht op het programma.

Ome Jan

Weer een prachtig verhaal en een mooie serie foto's. Het is weer genieten daar, dat zie ik wel. Nog veel plezier.

Jos iskes

Ziet er prachtig uit en een mooie ervaring rijker nog veel plezier gr aan miranda tot wederhoren gr loes en jos

Miranda van den Heuvel

Dank jullie wel, het is weer een fantastische ervaring rijker. Groetjes van ons